8 reguli de aur pentru un sistem imunitar puternic

0

Sistemul imunitar reprezintă mecanismul natural de apărare al organismului împotriva bolilor. Acesta cuprinde un complex de celule, țesuturi și organe ce au funcția de a reacționa în fața agenților patogeni și de a-i extermina. Totuși, sistemul imunitar poate avea de suferit, dacă nu acorzi atenție obiceiurilor sănătoase. Iată care sunt cele 8 reguli de aur pentru menținerea unei imunități puternice.

  • Alimentație

Prin dietă, organismul este aprovizionat cu energie și nutrienți. Substanțele nutritive au diferite funcții în organism și, în ansamblu, contribuie la buna funcționare a tuturor sistemelor din corp. 

Ai grijă să mănânci întotdeauna variat, astfel încât să-i asiguri organismului tot ce are nevoie. Fiecare aliment are un conținut diferit de substanțe nutritive. Mănâncă fructe și legume proaspete, în special vegetalele cu frunze verzi, fiindcă sunt foarte bogate în vitamine și minerale. Citricele și fructele de pădure nu trebuie să lipsească din alimentație, datorită conținutului mare de vitamina C, esențială pentru imunitate. Un mod practic de a consuma cât mai multe tipuri de fructe sau legume sunt salatele și smoothie-urile. 

Consumă pește gras, de minim 2 ori pe săptămână. Acesta are un conținut ridicat de acizi grași Omega-3 și vitamina D. Vitamina D intervine în buna funcționare a celulelor imune. De asemenea, peștele, carnea și alte produse de origine animală conțin cantități importante de vitamina B12. Carnea și fructele de mare sunt surse bune de zinc, substanță minerală ce influențează imunitatea.

Nu ocoli cerealele! Totuși, uită de cele rafinate și alege-le pe cele integrale, pentru că  acestea conțin o cantitate mai mare de vitamine din complexul B.

Alimentele probiotice sunt alimentele care conțin bacterii bune. Știai că în jur de 70-80% din sistemul imunitar este reprezentat de microbiota intestinală? Adică de  totalitatea bacteriilor bune (probiotice) care se găsesc în intestin. Alimentele care conțin bacterii bune sunt vegetalele fermentate (murături, varză murată), iaurtul, chefirul, brânzeturile fermentate. 

  • Suplimente alimentare

În sezonul rece, sau atunci când ești expus la agenți patogeni, trebuie să îți menții imunitatea prin administrarea de suplimente alimentare. Alege suplimente cu vitamina C, cum ar fi vitamina C forte de la Herbagetica, dar și cu vitamina D, B12, zinc, vitamina E, Vitamina A, acid folic și probiotice. Poți opta pentru complexe de vitamine și minerale speciale pentru imunitate. 

  • Hidratare 

Apa face parte din toate celulele, inclusiv din cele ale sistemului imunitar, ceea ce înseamnă că deshidratarea afectează și funcționarea acestora. Mai mult decât atât, apa reprezintă mediul de reacție a substanțelor din organism. În lipsa lichidului vital, reacțiile sunt îngreunate, iar organismul va fi afectat. Bea 6-8 pahare de apă zilnic!

  • Sport

Sportul scade riscul de dezvoltare a unor boli. Mișcarea stimulează circulația limfatică și sanguină, ceea ce favorizează deplasarea nutrienților și a celulelor imune. De asemenea, activitatea fizică ajută la scăderea stresului (factor care scade imunitatea), prin creșterea secreției de endorfine și serotonină. Fă mișcare pentru minim 30 de minute pe zi.

  • Odihnă

Organismul se reface în timpul somnului. Lipsa acestuia poate crește nivelul de stres și favoriza apariția unor dezechilibre. Dormi timp de minim 7 ore pe noapte.

  • Controlul stresului 

Stresul este normal în perioadele dificile. Cu toate acestea, stresul poate diminua imunitatea, mai ales atunci când devine cronic sau sever. Acesta inhibă activitatea leucocitelor, un tip de celule imune și poate provoca eliminarea nutrienților din corp.

Gestionează stresul prin activități plăcute sau, dacă este vorba de situații complicate,  solicită ajutor persoanelor dragi ori specialiștilor. Sprijinul celorlalți te poate ajuta să treci peste perioadele dificile.

  • Vaccinare 

Vaccinarea rămâne cel mai sigur mod de prevenție a bolilor. Vaccinul are rolul de a asigura imunitatea împotriva unor agenți patogeni. Discută cu medicul de familie în vederea vaccinurilor de care ai nevoie. Deși ai mai fost imunizat, la un anumit interval de timp, vaccinurile trebuie făcute din nou, pentru eficiență maximă. 

  • Stare de nefumător

Din cauza substanțelor toxice din tutun, fumatul scade imunitatea și te face mai vulnerabil la infecțiile respiratorii. De asemenea, fumatul îngreunează procesele de vindecare. Renunță la acest viciu, iar dacă ești nefumător, rămâi așa dar evită și fumatul pasiv.

Așadar, sistemul imunitar este influențat foarte mult de stilul de viață. Adoptarea unui stil de viață sănătos este cheia pentru o imunitate puternică.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

close