Spune adio zahărului: 6 îndulcitori naturali cu care să-l înlocuiești

0

Zahărul adăugat în alimente este răspunzător de diverse afecțiuni, printre care diabetul, obezitatea, bolile cardiovasculare sau cancerul. Deși zahărul este necesar pentru producția de energie, un consum excesiv de zahăr afectează metabolismul, dereglează nivelul de insulină din sânge și crește depozitele de grăsime. Problema este că în alimentația uzuală se consumă prea mult zahăr rafinat. Din fericire, există mai mulți înlocuitori naturali pentru zahărul ultra rafinat, astfel că dacă ai probleme cu glicemia, ar trebui să-i folosești.

1. Stevia

Stevia este un îndulcitor natural extras din frunzele unui arbust care se găsește în America de Sud. Acest compus are zero calorii și poate fi de 350 de ori mai dulce decât zahărul. În plus, frunzele de Stevia rebaudiana, planta din care se extrage acest îndulcitor, conțin nenumărați nutrienți și fitochimicale benefice pentru organismul uman. Stevia este eficientă în tratamentul hipertensiunii arteriale, reduce glicemia din sânge și reglează nivelul de insulină.

2. Xilitolul

Xilitolul este un îndulcitor obținut din coceni de porumb sau mesteacăn, care poate înlocui cu ușurință zahărul, având un gust similar acestuia. Xilitolul conține numai 2,4 calorii/gram, cu aproape jumătate mai puține decât zahărul. Spre deosebire de zahăr, xilitolul nu crește nivelul glicemiei sau al insulinei din sânge. În schimb, este asociat cu mai multe beneficii pentru sănătatea orală sau a sistemului osos.

3. Zahărul de cocos

Zahărul de cocos este extras din nectarul palmierului de cocos. Conține nutrienți importanți, printre care fier, zinc, calciu și potasiu, dar și antioxidanți care luptă cu radicalii liberi. Are un indice glicemic mai scăzut decât al zahărului, datorită conținutului de inulină, o fibră solubilă care încetinește digestia, crește senzația de sațietate și hrănește bacteriile sănătoase din sistemul digestiv. Este o alternativă mai sănătoasă a zahărului, însă are același număr de calorii ca și acesta, astfel că nu ajută la pierderea în greutate. Din cauza conținutului ridicat de fructoză, și zahărul de cocos trebuie consumat cu moderație.

4. Mierea

Mierea este o alternativă sănătoasă pentru zahăr. Acest produs al stupului este printre cele mai sănătoase alimente, cu proprietăți benefice în susținerea imunității și prevenirea diabetului, a bolilor de inimă sau a cancerului. Mierea de manuka, în special, conține acizi fenolici și flavonoide cu efect antioxidant, care previn procesele inflamatorii din organism, reducând astfel riscul multor afecțiuni cronice. Totuși, pentru că și mierea conține fructoză, este recomandat un consum moderat.

5. Siropul de arțar

Acest sirop se obține prin prepararea termică a nectarului de arțar. Rezultatul este un lichid gros, vâscos și foarte dulce, care poate fi folosit ca îndulcitor, în locul zahărului. Siropul de arțar conține nutrienți importanți, printre care calciu, potasiu, fier, zinc și mangan și mai mulți antioxidanți decât mierea. Oligozaharidele din siropul de arțar previn diabetul de tip 1 și cancerul. Totuși, deși siropul de arțar are un indice glicemic mai mic decât al zahărului, el poate fi răspunzător în timp de creșterea glicemiei. Astfel că acest sirop este considerat, la fel ca și mierea și zahărul de cocos, o opțiune mai sănătoasă decât zahărul, care trebuie totuși consumată cu moderație.

6. Melasa

Melasa este un lichid gros obținut din fierberea zahărului de trestie sau din sfecla de zahăr. Conține vitamine, nutrienți și antioxidanți, printre care fier, calciu și potasiu. Chiar dacă este un îndulcitor mai sănătos decât zahărul, trebuie consumată cu atenție, pentru că este tot o formă de zahăr.

În concluzie, zahărul este răspunzător de modificări metabolice importante: afectează instalarea senzației de sațietate, dereglează nivelul insulinei din sânge și poate duce la afecțiuni cronice precum diabetul sau bolile de inimă. Îndulcitorii naturali care conțin fructoză, cum sunt mierea, siropul de arțar sau zahărul de cocos sunt alternative mai sănătoase pentru zahăr, dar trebuie consumate cu moderație. Xilitolul și stevia sunt îndulcitori naturali mai siguri, pentru că nu dereglează raportul glicemic al organismului. 

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

close